Menu Content/Inhalt
Witamy w serwisie arrow Windykacja arrow Przybywa złych długów
Przybywa złych długów Drukuj
23.02.2009

"Firmy mają coraz większe problemy ze spłatą swoich zobowiązań, najwięcej w barnży transportowej, motoryzacyjnej, budowlanej i meblowej"' donosi "Rzeczpospolita".

Prawie 20 proc. należności transportowców ich kontrahenci będą musieli odpisać na straty

Największe opóźnienia w płatnościach mają przedsiębiorcy współpracujący z kontrahentami w dotkniętych recesją Niemczech oraz na pogrążonej w kryzysie Ukrainie.


 Dramatycznie wyglądają rozliczenia finansowe przedsiębiorstw transportowych

. Według firmy Euler Hermes zajmującej się ubezpieczaniem należności średnie opóźnienie w regulowaniu zobowiązań wzrosło na koniec stycznia dwukrotnie w porównaniu z początkiem ubiegłego roku. Jednocześnie o 14 proc. spadła wartość płatności realizowanych w terminie. Poziom złych długów, tj. rozliczeń najbardziej przeterminowanych i praktycznie niemożliwych do ściągnięcia, zwiększył się do 20 proc.

Finansowa zapaść zaczęła się wiosną 2008 r. Najpierw opóźniały je wysokie ceny oleju napędowego. Teraz przewoźników dobija brak zleceń od eksporterów. – Liczba naszych kontrahentów zmniejszyła się o 50 – 60 proc. – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

W branży stalowej, równie mocno poszkodowanej przez kryzys, średnie opóźnienie w płatnościach skoczyło z dwóch do pięciu tygodni. Poziom złych długów wzrósł trzykrotnie. O niemal 30 proc. spadła wielkość należności spłacanych terminowo.

W branży budowlanej poziom złych długów hurtowni materiałów wzrósł w ciągu minionego roku niemal czterokrotnie.

Zdaniem Jakuba Farysia, szefa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zatory płatnicze pomógłby zredukować dostęp do kredytów. Ale firmy mają z tym coraz większe problemy. – Jeden z producentów podzespołów podpisał kontrakt z fabryką aut szykującą nowy model. Ale już siedem banków odmówiło mu kredytu, argumentując, że to branża zagrożona kryzysem – mówi.

Potężne kłopoty z płatnościami przeżywają też wytwórcy mebli. Z powodu spadku popytu w Europie Zachodniej (eksport to prawie 90 proc. produkcji) są zadłużeni u poddostawców.

Euler Hermes wylicza, w 2008 r. najwięcej upadłości było w produkcji, usługach i budownictwie. W tym ostatnim o 40 proc. wzrosła także liczba windykacji, a ich wartość prawie się podwoiła.

Rzeczpospolita

 
designed by www.madeyourweb.com