Menu Content/Inhalt
Witamy w serwisie arrow Nowe technologie arrow Technologie zbliżeniowe i mobilne współtworzą nowe zwyczaje zakupowe
Technologie zbliżeniowe i mobilne współtworzą nowe zwyczaje zakupowe Drukuj
21.12.2016

Czy to w sklepie internetowym czy tradycyjnym, zarówno przy zakupie prezentów, jak i produktów na świąteczne dania, kupujący coraz częściej rezygnują z gotówki, wybierając szybkość i wygodę, jaką zapewniają karty zbliżeniowe i nowe metody płatności.

 

W Europie wydano dotąd 165 mln kart zbliżeniowych, z których można korzystać w 3,4 mln terminali płatniczych przystosowanych do akceptacji płatności w technologii NFC. Jak wskazują wyniki niedawnych badań zleconych przez Visa (Digital Payments Study 2016), odsetek użytkowników kart zbliżeniowych wzrósł z 36% w 2015 r. do 52% w 2016 r. Tendencja ta nie ogranicza się jednak do osób młodych, obeznanych z nowymi technologiami, lecz występuje we wszystkich grupach wiekowych – przy czym największy wzrost odsetka użytkowników kart zbliżeniowych odnotowano w grupie 55-64 lat.


Technologia zbliżeniowa wprowadza nowe sposoby płatności


Upowszechnienie kart zbliżeniowych wywiera również istotny wpływ na popularyzację innych metod płatności. W całej Europie użytkownicy takich kart częściej korzystają z urządzeń mobilnych przy płaceniu w sklepach tradycyjnych (52% użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32% pozostałych użytkowników kart), przy dokonywaniu zakupów poprzez aplikację detalisty (49% wobec 31%) lub przy zapłacie za posiłek (50% wobec 30%).
Odnosząc korzyści z płatności zbliżeniowych, konsumenci jednocześnie poznają zalety innych nowych sposobów płacenia. Wg badania Visa w 2016 r. mobilnymi aplikacjami płatniczymi posługiwało się już 44% respondentów, wobec 38% w ubiegłym roku. Niemal połowa (46%) zgadza się z opinią, że dzięki możliwości dokonywania płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego lub ubieralnego łatwiej jest kupić potrzebny artykuł.
Ta dodatkowa wygoda przyczynia się również do upowszechnienia usług portfela elektronicznego w różnych kanałach zakupowych. Konsumenci europejscy zainteresowani są stosowaniem portfeli elektronicznych przy zakupach bezpośrednich (37%), w aplikacji (51%) i w internecie (56%). Wśród uzyskiwanych korzyści najczęściej wymieniana jest większa wygoda (61%) oraz możliwość płacenia w dowolnym czasie i miejscu (59%).


Kupujący łączą zakupy tradycyjne z internetowymi


Badanie Visa wykazało również, że konsumenci – zwłaszcza przy zakupach o wysokiej wartości – korzystają jednocześnie z internetowych i tradycyjnych kanałów sprzedaży. 70% europejskich konsumentów przyznaje się do praktyki określanej angielskim terminem „showrooming”, czyli poprzedzania zakupu online wizytą w sklepie tradycyjnym w celu zapoznania się z towarem. Niemal tyle samo (66%) stosuje „webrooming” – najpierw szuka najlepszych ofert cenowych online, a dopiero potem kupuje dany produkt w sklepie.
Pomimo wzrostu sprzedaży internetowej w okresie przedświątecznym handel tradycyjny pozostaje istotnym elementem zwyczajów zakupowych konsumentów. 60% kupujących wciąż docenia możliwość porozmawiania ze sprzedawcą i bezpośredniego przyjrzenia się potencjalnemu upominkowi.


Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa, powiedział:
„Rosnąca popularność kart zbliżeniowych wśród europejskich konsumentów skutkuje stopniowym upowszechnianiem się płatności mobilnych i innych płatności cyfrowych. W nadchodzącym okresie przedświątecznym za prezenty gwiazdkowe, ozdoby na choinkę czy produkty na dania wigilijne płacić będziemy na wiele różnych sposobów.Konsumenci mają obecnie do dyspozycji mnóstwo nowych metod płacenia, na przykład z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Przekłada się to na szeroki wybór szybkich, łatwych i bezpiecznych sposobów dokonywania zakupów w sklepach tradycyjnych.W obecnym sezonie świątecznym sukces detalisty zależy więc od tego, czy udostępnił kupującym preferowane przez nich metody płatności”.


Polacy oswojeni z innowacjami


W Polsce już ponad 60% wszystkich płatności Visa stanowią płatności zbliżeniowe. Ich powszechność zbudowała solidny fundament pod rozwój na lokalnym rynku zbliżeniowych płatności mobilnych Visa, które wdrożyły lub wdrażają banki wydające łącznie ponad 80% kart Visa w kraju. Zbliżeniowo – kartą lub smartfonem – można zapłacić w ponad 86% terminali w Polsce, a do końca przyszłego roku będzie to możliwe we wszystkich terminalach.
Wśród nowych rozwiązań, z których niebawem również skorzystają konsumenci w Polsce jest Visa Checkout – usługa, która znacznie uprości płacenie kartami za zakupy w sieci, w szczególności z urządzeń mobilnych.
Polacy mogą być również spokojni o dalszy rozwój innowacji. Visa wspólnie z bankami uruchomi inkubator innowacji, którego celem będzie pomoc w przyspieszeniu rozwoju obrotu bezgotówkowego oraz cyfryzacji całej gospodarki. Inkubator będzie wspomagał tworzenie rozwiązań odpowiadających potrzebom polskiego rynku w takich obszarach jak akceptacja i wydawnictwo nowej generacji, smart cities (tzw. inteligentne miasta), płatności w transporcie czy internet rzeczy.


###


O badaniu Digital Payments Study 2016


Badanie Digital Payments Study 2016 zostało przeprowadzone przez agencję Populus na zlecenie Visa w sierpniu i wrześniu 2016 r. w 19 krajach: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Rumunii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Próba konsumentów uczestniczących w badaniu to 36 843 osób ogółem – około 2 tys. respondentów w każdym kraju.


O Visa Inc.


Visa Inc. (NYSE: V) to globalna firma zajmująca się technologiami płatniczymi i świadcząca szybkie, bezpieczne oraz niezawodne usługi płatności elektronicznych na rzecz konsumentów, firm, instytucji finansowych oraz jednostek sektora publicznego w ponad 200 krajach i terytoriach zależnych. Firma obsługuje sieć przetwarzania danych transakcji VisaNet – jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie – która może przetwarzać w ciągu sekundy ponad 65 tys. operacji, zapewniając konsumentom ochronę przed oszustwami, a detalistom – gwarancję płatności. Visa nie jest bankiem, nie wydaje kart płatniczych, nie udziela kredytów ani nie ustala opłat pobieranych od konsumentów. Jednak dzięki wprowadzanym przez Visa innowacjom jej klienci z grona instytucji finansowych mogą oferować konsumentom większy wybór – możliwość płacenia w danej chwili przy pomocy kart debetowych, z wyprzedzeniem przy użyciu kart przedpłaconych lub z odroczeniem przy wykorzystaniu kart kredytowych. Więcej informacji znajduje się na stronach www.visaeurope.com i www.visa.pl, na blogu www.vision.visaeurope.com oraz na Twitterze @VisaEuropeNews i @Visa_PL. 

 
designed by www.madeyourweb.com