Menu Content/Inhalt
Witamy w serwisie arrow Organizacje arrow KZBS arrow Cyfrowa bliskość
Cyfrowa bliskość Drukuj
07.04.2017
Światowa rewolucja digital to dla całego sektora bankowego lekcja prostoty, ekonomii i nowego doświadczania marki przez klienta. Polskie banki spółdzielcze zaczęły się do niej dostosowywać. Potrzeba im jednak spójnej strategii przyszłości w oparciu o IT, aby cała spółdzielczość finansowa w kraju zachowała swój największy kapitał – zaufanie i bliskość klientów.
 
Hasło „bankowanie” oddaje ducha czasu. Klienci oczekują od instytucji finansowych minimalizmu, oszczędności i nawet czegoś, co można nazwać „funem”. To istota tej bliskości. W praktyce klient obecnie jest podmiotem „klikającym”, tzn. z poziomu interfejsu (łącznika – smartfonu, tabletu, komputera) zarządza swoim życiem, także finansami. (Podobnie firmy, czy urzędy). Instytucja bankowa jest w tej relacji podmiotem „klikalnym”. Co oznacza, że od stopnia jej digitalizacji zależy zadowolenie klienta, a to przekłada się na przywiązanie do marki. Oczywiście instytucja taka powinna być wiarygodna, to znaczy na sporadyczne potrzeby klienta powinna zareagować przyjęciem go w siedzibie/oddziale. Być maksymalnie reaktywna i nie odwracać się od nikogo; o nowych klientów będzie coraz trudniej.

To wszystko oznacza konieczność tworzenia nowego modelu biznesu, czyli bankowości doradczej, pracującej na rynkach lokalnych. Jej zadaniami staną się rzetelna edukacja, pomoc w rozwoju klientów i sukcesywnie zdobywanie nowych. „Bez wspólnej strategii rozwoju niewiele tu zdziałamy w pojedynkę. Razem możemy więcej – mówiła prezes KZBS Krystyna Majerczyk-Żabówka na Forum. – A że bankowość trzeba zmieniać,  że nie może dalej funkcjonować w modelu XX-wiecznym, to wszyscy wiemy”.

Metodą na realizowanie potrzeb współczesności będzie omnikanałowość – wszystkie kanały kontaktu z klientem powinny być tak samo ważne i ogólnie dostępne.  Wprowadzenie e-rozwiązań nie oznacza wcale odejścia od misyjności banków spółdzielczych, tzn., pomocniczości w każdej sytuacji, czego nie gwarantują korporacje finansowe.  Jest tu też inkluzja osób wyłączonych z możliwości onboardingowych w korporacjach, a także millenialsi szukający porad finansowych od zaufanego doradcy. (To może wydawać się zaskakujące, ale pokolenie Y najlepiej orientując się w stopniu zafałszowania informacji w sieci, szuka kontaktu z rzeczywistym doradcą).

Tu warto zaznaczyć, z czym zgodzili się uczestnicy Forum, że e-banking powinien tylko wzmocnić już wypracowane zbliżenie ich banków z klientami. Wspomniany doradczy model biznesowy, e-banking, odpowiedni design placówek, a także produkty pozwalające oszczędzać czas, jak wideo-doradztwo pozwolą na takie skonstruowanie personal finanse management, że przykład rolnika pracującego ciągnikiem w polu i dokonującego równolegle przelewów, wcale nie powinien wywoływać uśmiechu. Po taki przykład sięgnęli uczestnicy Forum, a obraz ten za niedługi czas może stać się codziennością w większej części kraju.

To jedna strona cyfrowego zbliżenia. Druga wyłania się z wystąpień gości specjalnych (Adam Góral – Asseco, Sławomir Lachowski – G Rock Gibraltar). Koszty wejścia w cyfrowy świat są dla pojedynczych banków stosunkowo duże. Tak więc, wiele przedsięwzięć biznesowych i dostosowawczych banki powinny realizować wspólnie, bądź jako zrzeszenia, bądź jako cały sektor. Np. część z banków zrzeszonych w SGB dysponuje dedykowanym systemem IT, co ułatwia rozwój technologiczny w poszczególnych jednostkach i obniża koszty back-office. Gdyby te rozwiązania znalazły się we wszystkich podmiotach SGB, to opłata za koszty funkcjonowania w systemie znacząco by spadła. Obecne problemy strukturalne, brak pełnego dialogu tylko opóźniają coś, co musi nadejść jako warunek przetrwania sektora.

Epoka cyfrowa podpowiada więc niejako sama w pełni racjonalne posunięcia, czyli federacyjny model działania nie tylko we wspomnianej grupie SGB, ale w całym sektorze banków spółdzielczych, także zrzeszonych w KZBS. Potrzebę powołania okrągłego stołu z firmami IT – wspomnianym Asseco, Novum, Softnet, z partnerami – jak ZBP, czy regulatorem, pod patronatem Związku podkreśliła na koniec Forum prezes Krystyna Majerczyk-Żabówka.

Obie bliskości – z klientem i w obrębie środowiska banków spółdzielczych – inicjowane przez rewolucję digital pozwalają na przekroczenie bariery obaw, złudnego indywidualizmu, czy po prostu zaniechania, jako reliktów ery analogowej. Teraz chodzi o określenie zgodnej z oczekiwaniami klientów tożsamości banków spółdzielczych i odwzorowanie jej w rzeczywistości cyfrowej. Czy któryś z banków chce dobrowolnie skazać się na osamotnienie w globalnym świecie, który swe cele realizuje właśnie lokalnie – tam gdzie te banki działają?

I Forum Rozwoju Banków Spółdzielczych w Warszawie, 06.04.2017, Hotel Regent.

Goście: sieci banków zrzeszających – BPS , SGB, banki niezrzeszone i tworzące KZBS.

Organizator – Krajowy Związek Banków Spółdzielczych. Partner strategiczny - Asseco Poland S.A.
 
źródło: www.kzbs.pl
 
designed by www.madeyourweb.com