Na różne sposoby pracy zdalnej natykamy się na każdym kroku. Praca w internecie stała się dla większości ludzi sposobem na bezpieczeństwo, a nawet wskaźnikiem odpowiedzialności społecznej. Praca zdalna niesie za sobą wiele plusów, od wygody poprzez oszczędność czasu i pieniędzy, aż do zwiększenia produktywności pracownika.
Przeciwnicy pracy zdalnej
Jeżeli jesteś pracodawcą i nie wierzysz w żadne sposoby pracy internetowej, zastanów się jakie są tego powody, Brak zaufania do pracowników? Utrudnienia w komunikacji? Powierzenie pracownikom sprzętu? Wszystkie te problemy zostały już rozwiązane, a brak zaufania do pracownika i myśl, że nie będzie wykonywać swoich obowiązków bez kontroli, powinna prowadzić do szczerej rozmowy mającej na celu wyklarowanie praw, obowiązków oraz oczekiwań.
Praca online – stawianie pierwszych kroków
Gdy już praca zdalna wejdzie w życie, należy się do niej odpowiednio przygotować tak, aby niosła za sobą jak najwięcej korzyści. Wspomniana wcześniej rozmowa z pracownikami jest pierwszym, a zarazem największym kamieniem milowym. Jasno określone warunki i oczekiwania pozwolą uniknąć niedopowiedzeń i niekomfortowych sytuacji. Mowa tu nie tylko o zasadach wprowadzonych przez pracodawcę, ale również pracowników.
Jak zachować szeroko pojętą higienę pracy
Kompromis jest niezbędny, aby praca przez internet dawała wypragnione efekty. Przede wszystkim należy pamiętać, że dla każdego człowieka, obowiązek pracy w domu jest odbierany zupełnie inaczej. Pierwszym problemem, jest możliwość zatracenia balansu pomiędzy życiem osobistym, a pracą. Prawdopodobnie nie wszyscy mają w mieszkaniu czy domu wolny pokój, który może zostać zamieniony na gabinet, Dla pracodawcy oznacza to tyle, że powinien pogodzić się z myślą, że pracownik pracuje z domu i należy uszanować jego prywatną przestrzeń, starając się nie zaburzać tej strefy komfortu np. poprzez wymaganie rozmowy telefonicznej o konkretnej godzinie, zamiast podać widełek w których rozmowa może się odbyć. Kolejną rzeczą jest wymaganie włączenia kamerek internetowych. O ile czasem jest to konieczność, podczas prowadzenia spotkań biznesowych, o tyle nie jest to konieczność podczas wewnętrznych rozmów organizacyjnych. Komfort pracownika który jest zmuszony pokazywać swoją twarz podczas pracy w domu, może spaść do zera. Jak już było wspomniane, niektórzy pracownicy nie mogą zagospodarować jednego pomieszczenia w domu na gabinet. Trzeba wziąć pod uwagę czynnik ludzki, taki jak posiadanie dzieci, złe samopoczucie, bałagan w domu i tym podobne. Oczywiście, gdy pracownik jest w biurze musi się pokazać, ale konieczność rozmowy z uwzględnieniem kamerki internetowej, wymaga od pracownika pokazania jego prywatności i kawałka życia. Kolejnym elementem jest ubiór, videorozmowa często nakazuje zastosowanie zasad dress code, a taki wprowadzony do domu pod przymusem również sprawia, że dom przestaje być domem, a staje się miejscem pracy. Są to jedynie przykłady sytuacji, które mogą wywołać u pracownika sytuację stresową we własnym domu zmniejszając jego produktywność. Empatia i branie pod uwagę aspektu ludzkiego w pracowniku zawsze poprawią jego wydajność.
Praca przez internet – efekty
Pracownik, wiedząc, że jego szef szanuje jego przestrzeń osobistą w której jest zmuszony pracować, zachowuje granice pomiędzy pracą, a życiem prywatnym, jednocześnie wykonując swoje obowiązki z większą przyjemnością. W takiej sytuacji, praca przez internet pozwala na korzystanie ze wszystkich jej pozytywów, a pracodawca jest zadowolony z efektów takiej pracy, szczególnie, że nie musi się przejmować procesem, a widzi jedynie wyniki i efekty.